Heiki Riipinen om tivoli, teater og tomedie
Foredrag
Tirsdag 08. oktober 2024
Sted: Dramatikkens hus
Foto: Agnete Brun
Tivoli er en flyktig møteplass hvor sansene utfordres, hvor grunnfølelser som frykt og eufori kommer til overflaten og hvor vi bokstavelig talt blir satt i bevegelse. Det er deilig, billig, kvalmt, nostalgisk, folkelig, spennende – og av og til litt trist. Vi er i gang med en ny foredragsserie denne høsten og allerede 8. oktober møter du Heiki Riipinen her på Dramatikkens hus!
I dette foredraget ser Heiki Eero Riipinen nærmere på tivoliets fascinerende historie og dets bånd til scenekunsten. Fra de første verdensutstillingene til såkalte freakshows og omreisende fornøyelsesparker, har tivoliet fungert som en arena for det marginale og «eksotiske», hvor mennesker på samfunnets utkant ble iscenesatt og konsumert av et nysgjerrig publikum. Ikke helt ulikt vår tids dokumentar- og borgerteater, realityserier og autentisitetstyranni.
- Gjennom et kritisk blikk vil jeg besøke skikkelser som «apekvinnen» Julia Pastrana, men også se etter potensialet for alternative dramaturgiske virkemidler, verdensbygging, og muligheten for å gi publikum agens i kurateringen av sin egen opplevelse.
På hvilken måte forvrenges kategorier som «klasse» og «kjønn» i spøkelseshusets mørke? Hvilke strategier kan vi lære av tivoliet som et stedstilpasset konsept? Og hva slags tivolidirektør er Heiki i sitt eget kunstneriske virke, der popkulturelle referanser eksisterer side om side med postdramatiske virkemidler og klassisk dramatikk?
Med utgangspunkt i Riipinens egen oppvekst på omreisende tivoli i Skandinavia, vil han i dette foredraget forsøke å tenke høyt om hvordan å vokse opp i denne sfæren, påvirket av hans kunstneriske tilnærming.
Heiki Riipinen (1990) arbeider kontekstsensitivt med teater som en utvidet praksis, hvor han veksler mellom roller som regissør, skuespiller, dramatiker, dramaturg, kostymedesigner, dragartist og kurator. Gjennom fiksjon og spekulasjon stiller han spørsmål rundt makt, normer, kjønn, seksualitet, sosial identitet og gruppetenkning. Hans mål er å skape eksistensiell-eksperimentell-underholdning, med popkulturelle visuelle elementer, poetisk følsomhet og politiske undertoner. Hans siste verk, «HEDDA», hadde premiere i mars på Berliner Ensemble, hvor han nylig har avsluttet en periode som husregissør gjennom deres program «WORX». Forestillingen utforsker Henrik Ibsens klassiker som et åsted, og tar for seg «the horror of reproduction» i en skeiv estetikk.
Arrangementet er gratis.