Clare Finburgh Delijani om: Marie NDiaye
Foredrag
Tirsdag 07. september 2021
Foto: Rafi Pollard
Dette er et digitalt arrangement som strømmes her på nettsiden og Facebook-siden vår. Etter foredraget blir det samtale med Clare Finburgh Delijani og dramaturg Rania Broud. Om du ønsker å stille spørsmål, må du gjøre det på Facebook.
English below.
Clare Finburgh Delijani ser nærmere på «stengte dører» som et tilbakevendende tema i den franske forfatteren og dramatikeren Marie NDiayes verk. I flere av NDiayes tekster får kvinner, sosialt utfordrede, svarte eller muslimer en dør slengt i ansiktet. Frankrike er et flerkulturelt land med mange trosretninger. Likevel er dramatikerne, regissørene, skullespillerne og ikke minst teaterpublikummet i stor grad fra den hvite middelklassen. Hvilken rolle spiller NDiaye innenfor Décoloniser les arts-bevegelsen som i disse dager banker på dørene til det franske teatret?
Marie NDiaye er representert ved Columbine.
Clare Finburgh Delijani er underviser og forsker og ansatt ved Department of Theatre and Performance at Goldsmiths University of London. Hun har skrevet flere bøker og artikler om teater fra Storbritannia, Frankrike og andre fransktalende land.
Les mer om Clare Finburgh Delijani her
--
Clare Finburgh Delijani on: Marie Ndiaye
After the talk: Rania Broud in conversation with Clare Finburgh Delijani. Got questions for Delijani? Please direct your questions to our Facebook event.
In this talk, Clare Finburgh Delijani examine the motif of closed doors in French author Marie NDiaye’s theatre. In many of her plays, either a woman, or a socially disadvantaged, Black or Muslim person, has a door slammed in their face. While France is one of the most multicultural and multi-faith countries in the world, its playwrights, directors, actors and above all audiences, are overwhelmingly white and middle-class. Delijani ask what role NDiaye might play in the “Décoloniser les arts” movement currently banging on the doors of French theatre.
Clare Finburgh Delijani is a teacher and researcher in the Department of Theatre and Performance at Goldsmiths University of London. She has written and edited many books and articles on theatre from the UK, France and French-speaking parts of the world, and is currently writing a book on postcolonial French and Francophone theatre and questions of multiculturalism.