Velkommen til Wael Jaohar
Foto: Dramatikkens hus
Wael Jaohar starter som dramaturgaspirant ved Dramatikkens hus.
Hvorfor vil du jobbe ved Dramatikkens hus?
Først og fremst, jeg er glad i å skrive, og jeg liker dramatikk. Jeg har vært publikummer på Dramatikkens hus før og ser hva slags hus dette er: Hva slags muligheter det kan gi, som for eksempel å få lese andres tekster og ha samtaler med dramatikere.
Hva slags kompetanse tar du med deg inn i dramaturgarbeidet?
Jeg er utdannet skuespiller fra Nordic Black Xpress. Før det gikk jeg ett år på Drama og teaterkommunikasjon ved Oslo Met. En av mine styrker er å skape historier, og utvikle tekster. Dramatikkens hus søkte etter «dramaturgaspirant med flerkulturell kompetanse», noe som jeg har. Jeg har bakgrunn fra Irak, Marokko, og Norge, og dessuten snakker jeg fem språk – arabisk, norsk, fransk, kurdisk og engelsk – så jeg kan trygt si at jeg har flerkulturell kompetanse.
Om du fikk velge fra øverste hylle, absolutt alt er mulig, hva er drømmejobben din?
Drømmejobben er slik: Møte skuespillere for å gå gjennom et manus jeg har skrevet, bruke dagen på å spille scenene på gulvet, øve frem til alle er dødsslitne, utvikle teksten om det trengs, dra hjem med følelsen at jeg har brukt energien min på å spre et godt budskap i samfunnet, og at jeg har gitt alt jeg har, og til slutt, glede meg til neste dag.
Siste kulturopplevelse?
Jeg så en teaterforestilling som het «Bryggeriet» på Nordic Black Theatre, skrevet av Kwame Kaule. Det er borgerkrig i et land i Afrika. Bryggeriet er den eneste som står igjen. Tre tyver vil rane bryggeriet. For at tyvene skal lykkes, så må de forhandle med en europeer. Det handler om å prioritere profitt over demokrati, hvordan korrupsjon vinner over loven.
Kan du nevne en dramatiker som har betydd mye for deg?
En dramtiker som jeg er opptatt av er egyptiske Ihsan Abdel Quddous. Han har skrevet stykker som har blitt satt opp av en av mine favorittskuespillere og komikere, Adil Imam. Dette er samfunnaktuelle stykker som tar opp viktige temaer på en komisk måte. Han viste oss at man må ikke hete Victor Hugo eller Honoré De Balzac for å være en dyktig forfatter eller dramatiker.