Teatret som møtested i prosess for sannhet og forsoning

18.11.2024
Rawdna Carita Band 08857

Foto: Bente Hætta

Dramatiker Rawdna Carita Eira kommer til Dramatikkens hus for å snakke om teater som møtested i en prosess for sannhet og forsoning. Vi tok en kjapp prat med henne!

Hei, Rawdna! Vi gleder oss til å få besøk av deg på Dramatikkens hus, og til å høre foredraget ditt. Du skal snakke om hvordan teatret kan være et møtested i en utfordrende prosess, som sannhet og forsoning. Kan du utdype litt hva som ligger i dette?

I november behandlet Stortinget Sannhets og forsoningskommisjonens rapport, en granskning av fornorskingen og dens konsekvenser og urett overfor samer, kvener og norskfinner. En rapport som man håper skal kunne bidra til forsoning og gi et grunnlag for å bøte på urett. Men hva betyr dette egentlig? Både før, under og etter prosessen oppstår et ordskifte som for mange kan være vanskelig, utrygt og sårt å gå inn i. I media oppstår polariserte debatter og harde fronter, og mange mennesker blir også tause i dette landskapet. Hvordan kan vi i teatrene bidra til både økt kunnskap, et mangfold av stemmer til samfunnsdebatten og samtidig være et arnested der man kan oppleve trygghet, hele sår og se fremover? Jeg har tenkt å dele noen av mine egne erfaringer fra eget liv og fra det samiske Nasjonalteatret Beaivváš.

Hvilke betydning tenker du at teatret har i den verden vi lever i nå, svært preget av usikkerhet og uroligheter?

Jeg mener at teatret er mer viktig nå enn noensinne. Et sted der mennesker møtes ansikt til ansikt, uten det filteret som en skjerm innebærer, et sted der man deler erfaringer og fortellinger og også et sted der man kan finne tilbake til et slags fellesskap.

Hva har bakgrunnen din å si for ditt kunstneriske virke?

Min bakgrunn gir grunnlaget for alt mitt kunstneriske virke. Det å komme fra flere kulturer gir deg mulighet til å dukke ned i flere ulike skattekister med ulik kunnskap og ulike tanker, og det gir en nyskjerrighet på hva som skjer i møtet mellom ulike kulturer på godt og vondt.

Hva er ditt største driv som dramatiker?

Å søke mer kunnskap og å være med på å fortelle våre historier, på våre egne premisser, både i eget virke men også gjennom å løfte frem andre. Det å bidra til en mer mangefasettert og sannere historiefortelliing om Norge, Sápmi og hele denne nordlige delen av verden.