Rania Broud til Dramatikkens hus
Foto: Øyvind Eide
Rania Broud starter i vikariat som dramaturg ved Dramatikkens hus.
Hvorfor vil du jobbe ved Dramatikkens hus?
Dramatikkens hus er en slags fødestue for ny norsk dramatikk, og hvor min rolle er som en jordmor. Jeg følger den vordende forelder fra forskjellige faser. Så kan det også være at jeg er en sykepleier eller lege i de forskjellige fasene, der det nyfødte «barnet» – teksten – trenger oppfølging. Forelderen, som er dramatikeren selv, får tilbakemelding, råd, men viktigst av alt, bekreftelse på at vedkommende gjør en god jobb.
Hva slags kompetanse tar du med deg inn i dramaturgarbeidet?
Jeg tar med meg alt fra utdanningen min som musikalartist, teaterviter og medieviter. Selvsagt all dramatikk og litteratur jeg har lest, men også alt jeg har sett innen populærkulturen når det kommer til filmer og serier. Ikke minst alle forestillinger jeg har sett i Norge og i utlandet, avisnotiser, en samtale med en venn eller de tanker som oppstår på en busstur. Jeg er jo en teaternerd som liker å nerde om stort og smått. Men den beste kompetansen jeg tar med meg er dette: Teater er modningsfag, og vi blir aldri utlært i dette faget.
Om du fikk velge fra øverste hylle, absolutt alt er mulig, hva er drømmejobben din?
Før jeg ble dramaturg ante jeg ikke at det var drømmejobben min. Men om jeg skulle siktet høyt: Jeg vil bli teatersjef en vakker dag.
Siste kulturopplevelse?
Siste kulturopplevelse var Dansefestivalen Barents i Hammerfest i november.
Kan du nevne en dramatiker som har betydd mye for deg?
Oj. Det er mange å velge mellom. Jeg tror jeg må gå for Sofokles.