Møt juryen som skal lese din husdramatikersøknad
Hvem skal lese søknaden din, og hva ser vi etter? Her er juryen, og deres tanker om vurderingsprosessen som venter.
Nå er det kort tid igjen til fristen for å søke husdramatikerprogrammet går ut, og i den forbindelse har vi snakket med dramaturger og påtroppende kunstnerisk leder, som skal utgjøre juryen som plukker ut de neste husdramatikerne våre.
Her kan du lese mer og sende inn din søknad.
Juryen vil ledes av Camara Lundestad Joof, som vi har snakket med tidligere i dette intervjuet. Der oppfordret hun blant annet til at du skal by litt på deg selv, og fortelle om hva som er viktig for ditt kunstnerskap. Nedenfor kan du lese mer om de øvrige medlemmene i juryen.
Deise Faria Nunes. Foto: Privat
– Når jeg vurderer prosjekter, ofte for ordninger med mange søknader og begrensede midler, er jeg opptatt av at det står noe på spill for den enkelte kunstner eller ensemble. At det er fallhøyde og et oppriktig ønske om å oppdage noe en ikke allerede vet, forteller Deise Faria Nunes.
– Jeg beundrer kunstnere og prosjekter som har ambisjoner på vegne av vårt samfunn, og som søker en oppløsning av dikotomier som form-innhold. Jeg liker også når sceneteksten, har flere utgangspunkt i tillegg til det litterære, og slik danner et slags scenetekstur.
Deise Faria Nunes (BR/NO) er en kunstner-forsker med særlig interesse for performance, ritual og det audiovisuelle. Hun er for tiden PhD-kandidat i programmet Kunst i kontekst ved Universitetet i Agder. Nunes er også sertifisert filmskaper fra Kino-Doc Documentary Film Core (PT) og har en master i teatervitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun har siden 2003 arbeidet som performer, dramaturg, lærer, skribent og formidler. Nunes har også erfaring fra utvalgsarbeid i Kulturrådet og Nordisk kulturfond.
Kristina Kjeldsberg. Foto: Label2
– Når jeg leser ser jeg etter verkets iboende logikk samt etter hjertet i teksten og når disse to tingene på forunderlig og magisk vis henger sammen tenker jeg det er gull, og at en unik stemme skinner gjennom. (Og jeg vet at det ikke nødvendigvis er hverken forunderlig eller magisk, men det er deilig å tenke det.), sier Kristina Kjeldsberg.
– Jeg ser frem mot juryarbeidet med håp om å bli overrasket, jeg gruer meg litt fordi jeg vet det kommer være fler kompetente søkere enn det er plasser – det kommer gjøre vondt. Teatret kan romme alt, jeg tenker de som søker skal være helt tro mot sin egen stemme og ikke forsøke å skrive for oss i juryen, men for seg selv.
Kristina Kjeldsberg er utdannet fem år ved regilinjen på KHIO, teaterhøgskolen. Før det har hun fem års akademisk bakgrunn fra NTNU i Trondheim med blant annet mellomfag i litteratur og storfag i drama/teater. Hun har jobbet som regissør ved flere institusjonsteatre og i det frie feltet. Hun har også vært skuespiller og produsent. Hun er styreleder for Assitej Norge, og har hatt fler styreverv. Siden 2014 har hun vært ansatt som dramaturg ved Dramatikkens hus.
Jonas Corell Pedersen. Foto: Birgit Solhaug
– Jeg ser frem til å bli kjent med nye og etablerte dramatikere, og få et innblikk i hvilke bevegelser, perspektiver og tematikker som rører seg. Tekster som bidrar med nye perspektiver på verden i det store eller i det små.
Jonas Corell Petersen er en dansk/norsk dramatiker og
regissør. Han har iscenesatt egne og andres tekster i Norge, Danmark og
Tyskland. 2016/17 og 2020/21 var han husdramatiker på Dramatikkens hus i
Oslo. Fra 2015-2018 var han husregissør på Nationaltheatret.
Morten Cranner. Foto: Johannes L.F. Sunde
– I teateret kan det usynlige bli synlig, det usagte bli sagt og det umulige bli mulig. Dramatikeren er teaterets vindu mot omverdenen. Når jeg leser tekster er jeg spent på å møte stemmene jeg ikke har møtt før, som snakker fra steder der jeg selv er fremmed. Som dramaturg på Dramatikkens hus arbeider jeg med dramatikere i utvikling av nye tekster. Jeg er spent på å møte nye husdramatikere.
Morten Cranner er utdannet teaterinstruktør fra Teaterskolen/KHIO. Han har jobbet tverrkunstnerisk som instruktør og dramaturg i det frie feltet og i institusjonsteatrene siden 1994.