Dramatikkens hus viser «A Butch is a Butch is a Butch is a Butch» under Pride
Foto: Ingeborg Bjerke Styve
Dansekunstnerne Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Kongsness kommer med en forestilling til oss i slutten av juni.
Se en kort trailer-video over her!
Dramatikkens hus har en spesialvisning under Oslo Pride denne sommeren! I slutten av juni spilles «A Butch is a Butch is a Butch is a Butch» to kvelder hos oss, den 27. og 28. juni.
Her finner du lenke til arrangement og billettsalg!
Forestillingsserien Butch Tribute er et kunstnerisk og politisk arbeid som utforsker hva en butch er og kan være, av og med dansekunstnerne Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Kongsness. Termen butch brukes om maskuline kvinner i det skeive miljøet – en gruppe som ofte blir marginalisert eller usynliggjort. Sterud/Kongsness tar med dette prosjektet for seg av ulike framstillinger av skeiv, kvinnelig maskulinitet for å bidra til å mangfoldiggjøre representasjonen av butcher.
Forestillinga A Butch is a Butch is a Butch is a Butch
fokuserer på språkets rolle i identitetsskaping, i spennet mellom det
personlige og det politiske. Tittelen refererer til forfatter Gertrude
Steins berømte frase “Rose is a rose is a rose is a rose” fra diktet Sacred Emily fra 1913.
Som koreografer utvikler Sterud/Kongsness sceneteksten parallelt med utøvelsen av den. Teksten beveger seg mellom det abstrakte og eksplisitte og er en vev av skeive og lesbiske referanser. De tar for seg skeiv, kvinnelig maskulinitet i alle dens skikkelser opp gjennom historien og fram til i dag, og viser sammenhenger mellom skeiv og feministisk kamp. Med et originalkomponert soundtrack av Kari-Helene Blystad og Ragnhild Nelvik Bruseth i ryggen, beveger Sterud/Kongsness seg fra det rytmiske til det flytende, både i språket og i kroppen. De er både laidback og skarpe, idet de gir butchen en stemme.
A Butch is a Butch is a Butch is a Butch vises på Dramatikkens Hus som en del av Skeive Scener under Oslo Pride og co-produseres av Black Box teater. Forestillinga hadde førpremiere på Cornerteateret under Bergen Dramatikkfestival i 2022, premiere ved Tou scene i samarbeid med RAS under Dans på Skeivå i 2023, og har videre blitt spilt på Teater Innlandet under Politisk korrekt teaterfestival og Rosendal Teater i samarbeid med DansiT under Trondheim Pride.
Dans, koreografi, tekst: Ann-Christin Kongsness, Marte Reithaug Sterud
Musikk: Kari-Helene Blystad, Ragnhild Nelvik Bruseth
Lysdesign: Markus Tarasenko Fadum
Kostymedesign: Sylvia Denais
Grafisk design: Ylva Greni Gulbrandsen
Kunstnerisk veiledning: Hanne Frostad Håkonsen, Desiree Bøgh Vaksdal
Foto: Ingeborg Bjerke Styve
Video: Maja Hannisdal
Produsent: Maria Lothe
Produksjon: Sterud/Kongsness
Co-produksjon: Dramatikkens Hus, Kunsthuset Wrap, Cornerstone, RAS, DansiT, Black Box teater, Oslo Pride
Støttet av Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Fritt Ord
Om dramatikerne
Marte Sterud og Ann-Christin Kongsness
møtes gjennom deres personlige og teoretiske interesse for forholdet
mellom dans og kropp, kjønn og performativitet. I deres forrige
produksjon Soft Manifesto, med premiere på Black Box teater i 2015, jobbet de med og ut i fra en androgyn og tvetydig kropp.
Den hadde et lekent og flytende forhold til eget kjønnsuttrykk og
beveget seg inn og ut av ulike kroppsligheter. I juni 2018 arrangerte de
Skeiv dansekunst - en samtalerekke (www.skeivdansekunst.no) under Oslo Pride.
Her bidro seksten dansekunstnere som aktivt tar stilling til spørsmål
rundt kjønnsuttrykk og seksualitet. I 2021 hadde de premiere på
forestillingsserien Butch Tribute
- en hyllest til og utforskning av skeiv, kvinnelig maskulinitet, ved Teater Innlandet.
Forestillingene Flørt, Roser og Flanelldrøm har videre blitt vist ved flere kunstneriske, feministiske og skeive arenaer både i Norge og utenlands. (www.butchtribute.com)