dramatikkens hus

Arkiv

Satser på nye dramatiske talenter

rss Bookmark and Share


Dramatikkens hus har for første gang delt ut seks rekrutteringsstipend. – Vi ønsker å rekruttere skrivende talenter til dramatikken, sier kunstnerisk leder Line Rosvoll.

De som har fått mulighet til å fordype seg i sceneteksten i året som kommer er: forfatter og dramatiker Kathrine Nedrejord, forfatter Vibeke Tandberg, dokumentarfilmskaper Siri Bråtveit, skuespiller og forfatter Gine Cornelia Pedersen, forfatter og Brageprisvinner Monica Isakstuen, forfatter og dramatiker Agate Øksendal Kaupang.

Stipendet deles ut for første gang og det er dramaturgene som har plukket ut aktuelle kandidater. I tillegg til de 50 000 kronene får stipendmottagerne oppfølging. – Målet er at det skal skrives dramatikk av høy kvalitet som produsentene ikke kan motstå å kjøpe, og som møter teaterpublikum, sier Rosvoll.

Dramaturgenes begrunnelser:

Ole Johan Skjelbred om Vibeke Tandberg:


– Jeg har valgt meg Vibeke Tandberg fordi hun er en veldig interessant forfatter og kunstner (en av våre store internasjonale!) I kunsten og litteraturen sin undersøker hun subjektet på en fascinerende måte som jeg tenker bør være svært givende for teateret og skuespilleren. Fra billedkunsten har hun med seg en forståelse av rom og konsept, som jeg er svært nysgjerrig på å se forvaltet i en scenetekst. Kunsten hennes har en absurditet og humor som jeg setter pris på. Hun er grundig og nærmest manisk i sitt arbeid, og kødder ikke! Jeg vet også at hun alltid har vært interessert i teateret.
Vibeke Tandberg (f. 1967) er en av våre mest sentrale kunstnere. Hun er billedkunstner, fotograf og forfatter. Tandberg er utdannet ved institutt for fotografi ved Statens kunst og håndtverkskole i Bergen og Høgskolan før fotografi og film i Gøteborg. Hun debuterte på Oktober forlag med romanen ”Beijing Duck. Tempelhof”  i 2014 utkom hennes andre roman ” Tempelhof” og i 2016 kom romanen ” Joelle Joelle”.

 

Mari Moen om Monica Isakstuen:


– Isakstuens tekster har et stort nærvær. Prosatekstene hennes rommer også det sceniske og romlige. Det finnes et sterkt og berørende NU i det Monica skriver. Noe veldig sant, rått og ransakende som virkelig treffer en leser, en tilhører, en publikummer, fordi det demaskerende som litterært grep er så sterkt tilstede, kanskje.
 
Monica Isakstuen (1976) har gitt ut tre romaner, to diktsamlinger og skrevet i flere antologier. For sin siste roman ” Vær snill med dyrene” fikk hun Brageprisen 2016. Isakstuen ble også nominert til P2 lytternes romanpris i 2016. Romanen ”Om igjen” ble i fjor dramatisert for Scenekunst Østfold.

Matilde Holdhus om Gine Cornelia Pedersen:

– Jeg jobbet sammen med Gine da hun skrev på sitt debutstykke som heter ”Game on - eller meninga med livet” i fjor. Stykket har premiere på Den unge scene (DUS) i 2017. Gine Cornelia Pedersen er en spennende forfatter som har skrevet to utrolig bra bøker. Siden hun også er skuespiller tenker jeg at spranget over til sceneteksten ikke er så stor for henne. Hun skriver ekspressivt og uten filter. Hun er fri fra konvensjoner både i romanene men også i dramatikken, noe som gir spennende karakterer med en fri og overraskende bruk av språk.

Gine Cornelia Pedersen (f. 1986) er utdannet skuespiller ved Kunsthøgskolen i Oslo og er kjent fra tv-serien ”Unge lovende” Hun debuterte med romanen ”Null” på forlaget Oktober i 2013. Hennes andre roman ”Kjærlighetshistorie eller Utenom og hjem eller Et epos” kom ut i 2015. I tillegg har hun skrevet dikt og tekster i en rekke litteraturtidsskrifter og magasiner.

Kristina Kjeldsberg om Kathrine Nedrejord:


– Det som først og fremst interesserer meg er hvordan Kathrine beskriver nærvær i fravær. Alt det usagte mellom menneskene som skaper konflikt samtidig som det knytter de sammen. Samhørighet og ensomhet på samme tid. Dette synes jeg er et godt dramatisk utgangspunkt.
Utenforskap og identitet er et gjentagende element og naturen eller miljøet er sterkt tilstede og preger hennes karakterer.
For meg er det viktig at man i et rekrutteringsstipend finner en forholdsvis ukjent stemme som vi kan gi et løft inn i dramatikken. Kathrine Nedrejord er ikke helt ukjent med sceneteksten. Hun har tidligere arbeidet med to manus sammen med Dramatikkens hus. ”Pappa er” som handler om kurdere i Iran og ”Sola skal lege alle sår” om en ung gutt som adopteres inn i en Siida i Finnmark. Begge tekstene er i stadig utvikling.

Kathrine Nedrejord (f. 1987) bor og studerer i Paris. Hun har en mastergrad i teaterstudier fra Paris og debuterte med romanen ”Transitt” på Oktober forlag 2010. Siden har hun utgitt ” Trengsel” på det samme forlaget (2014) og ungdomsromanen ”Hvem er jeg når du blir borte” (2016) på Aschehoug. Nedrejord debuterte med teaterstykke ”Brent jord” på Norsk Dramatikkfestivael i 2016 og ble nominert til Ibsenprisen samme år. Hun har startet teaterkompaniet Compagnie Nord Profond og har mottatt kulturrådets arbeidsstipend. Teaterstykket ”Internert” er valgt ut til Norsk Dramatikkfestival 2017.

Morten Cranner om Siri Bråtveit: 

– Siri Bråtveit er en ung, prisbelønnet dokumentarist men et særegent, personlig blikk og stemme for det universelle i det nærværende og konkrete. Med absurd humor, varme og empati, forfølger hun skjebner, mysterier og tematikk der man ikke ville trodd en historie fantes. Dokumentarene hennes er journalistikk i et kunstnerisk uttrykk, og hun beveger seg fritt mellom tekst, film, radio og podkast. Hun bruker teaterets verktøy til å fortelle sine historier fra virkeligheten. Jeg har valgt henne til rekrutteringsstipendet for å utfordre henne med det sceniske rommet som arena for iscenesatt dokumentar. 

Siri Bråtveit (f. 1987) er utdannet dokumentarfilmregissør fra Høgskolen i Lillehammer og litteraturviter fra universitetet i Bergen. Hun arbeider i dag med film- og radiodokumentar.

Kunstnerisk leder Line Rosvoll om Agate Øksendal Kaupang:


– Agate har et bredt repertoar som både dramatiker og skjønnlitterær forfatter. Med to scenetekster oppført i DUS-sammenheng og en kritikerbejublet skjønnlitterær debut i erfaringsbagasjen, er det viktig for oss på Dramatikkens hus å bidra til Agates videre arbeid for teatret. Agate skriver rått, modig og personlig. Da jeg var hennes dramaturg under tilblivelsen av ”Mozart i Mogadishu”  viste det seg at hun hadde skrevet en novelle skrevet til hver av karakterene i stykket.
Disse ble til monologer og dialogscenene ble til i konfrontasjon med stykkets dramatiske grunnsituasjon som var: 6 ungdommer rømmer fra en barnevernsinstitusjon  og forskanser seg i en hytte. Tematikken er tilhørighet, identitet, utenforskap, mestring og mening. Agate har aldri søkt om skrivetildeling på Dramatikkens hus, det har jeg faktisk ventet på og nå venter vi ikke lenger. Agate er i gang med nye egenartede og kraftfulle skriveprosjekter og jeg ser fram til å være hennes samtalepartner i utviklingen av disse.

Agate Øksendal Kaupang (f. 1993) i Kristiansand. Hun har vokst opp der og på Østlandet, og har gått et år på Forfatterstudiet i Bø. I 2013 debuterte hun med romanen ” Å holde pusten” Agate vant DUS (Den unge scenen) i 2012 og 2014 med stykkene ”Mozart i Mogadishu”  og ”Tabula Rasa”.  Hun fikk Sørlandets litteraturpris og Sparebank 1 stipendet i 2014.


        

Fotokreditering: 

Vibeke Tandberg, foto: Maria Bergren/ Oktober. 
Kathrine Nedrejord, foto: Kari Live Rønningen/ Aschehoug.
Gine Cornelia Pedersen, foto: Pernille Marie Walvik/ Oktober.
Monica Isakstuen, foto: Paal Audestad/ Tiden.
Siri Bråtveit, foto: Berit Rødstøl/ Dramatikkens hus
Agate Øksendal Kaupang, foto: Lisa Hillbom/ Gyldendal. 

Publisert: 03.03.17
     
aid=4582