dramatikkens hus

Arkiv

Kunsten å gå med Kølle

av Tale Næss

rss Bookmark and Share

Sommeren 2011 gikk Karen Røise Kielland på sine bein fra Norge til Venezia akkurat slik som Cathrine Hermine Kølle hadde gjort etthundre og sytti år tidligere. 13.-17 august hadde Røise Kielland workshop her på prosjektet "Å gå med Kølle" som har  premiere på Black Box på våren 2013.


 

Karen Røise Kjelland er en performancekunstner utdannet ved Theaterschool, Amsterdam i Nederland. Sommeren 2011 gikk hun på sine bein fra Norge til Venezia. Med seg hadde hun en diktafon og dagbøkene til Cathrine Hermine Kølle som selv hadde gått denne turen nøyaktig etthundre og sytti år tidligere. Med seg hadde hun med seg en sypose og en pistol til forsvar mot ville hunder.


Under Norsk Kulturråds seminar «Etter henvendelsen», på og i samarbeid med Dramatikkens Hus i 2011, presenterte Karen Røise Kjelland for første gang utdrag fra dette materialet. I disse dager gjennomfører Kjelland en lukket workshop på Dramatikkens Hus. Workshopen skal resultere i en premiere på Black Box Teater i Oslo på nyåret. Med seg har hun tegneren Tom Mason, og sammen skal de forsøke å omsette dette materialet til scenekunst.
For hva skjer når en ung scenekunstner av i dag går opp ruten til en historisk oppdagelsesreisende? Hvordan ser dagens Europa ut til forskjell fra det Europa Kølle vandrer gjennom? Og hva var det som opprinnelig fikk Kjelland til å ta tak i dette materialet?


Røise Kielland skriver:
 "Jeg fant boka En kvinnelig oppdagelsesreisende i det unge Norge" av Catharine Hermine Kølle hos bestemor i 1991. 
Da var jeg femten år, hadde ikke lappen og bodde i en norsk bygd. Jeg opplevde bygda jeg kommer fra, Hov i Land, som kvelende - liten og isolert - kun forbundet med Oslo via en elendig vei…
Etter å ha flyttet hjem til Norge etter tolv år ute, plukket jeg opp boka igjen senhøstes 2010 og ble overrasket over at jeg hadde glemt at Kølle gikk til utlandet, tvers over kontinentet, helt til Venezia, og at ingen har studert utenlands reisen. Jeg fikk lyst til å gå. Kanskje var det en slags langsom flukt fra Norges komfortable boble og arrogansen, eller mangelen på ydmykhet, som oljen har avlet fram.

Røise Kjelland er til daglig en del av scenekunst duoen Blood for Roses. Den andre delen er Anne Rooschủz. 
Les mer på www.blood-for-roses.com og www.tommason.eu


     
aid=2328