dramatikkens hus

Arkiv

Postpectacles 4.-8. september

rss Bookmark and Share

"Give up hope & Join the party"!


"Postspectacle" har ankommet Norge, et sosialistisk land i ordets rette betydning og et mer likestilt samfunn enn noe annet. Sett bort ifra noen få problemer blir de felles godene fordelt, og atmosfæren virker avslappet sammenliknet med land lenger sør i Europa der økonomisk frustrasjon råder. Vanligvis oppfordrer vi "Abandon All Spectacle Now", men her i Oslo føles dette overflødig. Denne gangen oppfordrer vi til å feire forestillingen og det gode liv, så "Give up hope & Join the party"!

4. september
Postspectacle Triology part I kl.19:00
Florin Flueras og Ion Dumitrescu.


Postspectacle: An introduction kl. 21:00
Florin Flueras og Ion Dumitrescu.

 

5. september
Postspectacle Workshop kl. 18:00
Brynjar Åbel Bandlien og Valentina Desideri.


Postspectacle Biosorcery (premiere) kl. 20:30
Florin Flueras og Alina Popa.


6. september
Postspectacle Triology part II Neocatharsis kl. 19:00
Florin Flueras og Ion Dumitrescu.



Postspectacle So what (premiere)
Valentina Desideri.

7. september
Postspectacle Preview kl. 19:00
Manuel Pelmus.


Postspectacle Debate: Postspectacle is not enough! kl. 20:00
Ine Therese Berg, Valentina Desideri, Florin Flueras, Ion Dumitrescu, Manuel Pelmus og Brynjar Åbel Bandlien.


8. september
Postspectacle Romanian Presidential Candidacy (premiere) kl. 18:00
Florin Flueras, Ion Dumitrescu, Brynjar Åbel Bandlien, Valentina Desideri, Manuel Pelmus og Alina Popa.


Postspectacle Join the party kl. 20:00 
Florin Flueras, Ion Dumitrescu, Brynjar Åbel Bandlien, Valentina Desideri og Manuel Pelmus.


Alt foregår på engelsk!
Billettluken åpner en time før den enkelte forestilling starter. Billetter koster kr 100,- pr. dag under “Postspectacle”. Forhåndsbestilling kan gjøres ved å maile trine@dramatikkenshus.no før 12:00 samme dag som forestilling. Forhåndsbestilte billetter må hentes senest 30. minutter før forestillingsstart.

postspectacle.blogspot.ro

“How can thought collect Debord’s inheritance today, in the age of the complete triumph of the spectacle? It is evident, after all, that the spectacle is language, the very communicability and linguistic being of humans. […] The extreme form of the expropriation of the Common is the spectacle, in other words, the politics in which we live. But this also means that what we encounter in the spectacle is our very linguistic nature inverted. For this reason (precisely because what is being expropriated is the possibility itself of a common good), the spectacle’s violence is so destructive; but, for the same reason, the spectacle still contains something like a positive possibility - and it is our task to use this possibility against it. “

From Giorgio Agamben - Marginal Notes on Comments on the Society of the Spectacle. 1990

"Postspectacle" er Brynjar Åbel Bandlien, Valentina Desideri, Ion Dumitrescu, Florin Flueras og Manuel Pelmus.

"Postspectacle" er produsert av Bandlien/Pelmus med hjelp av Pernille Holden og Venke Sortland.
"Postspectacle" er co-produsert av Dramatikkens hus, CND-Bukaresti og Lazaretti, Dubrovnik, og er støttet av Norsk Kulturråd og Fond for utøvende kunstere.

Brynjar Åbel Bandlien (NO) har sin utdannelse fra Statens Balletthøgskole (KHIO) og Hamburger Operaen. Fra 1995 il 1998 danset ved Nederlands Dans Theater 2 med hvilket han turnerte Europa, USA og Sør-Afrika. Som  koreograf har han satt opp egne verker som ”O” (2005) og ”Still” (2008) ved Dansens Hus, og han var initiativtaker til ”Romanian Dance History II” som spilte ved Dramatikkens hus høsten 2011. Fra 2004 til 2010 hadde Bandlien sin base i Bukaresti, og var med å starte Centrul National al Dansului-Bucuresti (CND-B). Bandlien er bosatt i Oslo og Berlin.

Valentina Desideri (IT) er fra Roma og har sin utdannelse fra Laban Center i London. Hun har samarbeidet i flere prosjekter med den portugisiske teoretiker og kunstneren Paula Caspao. Hun er en av tilretteleggerne av Performing Arts Forum (PAF) utenfor Paris, kanskje det viktigste utviklings sentrene for scenekunst i Europa. Hun er også kjent som en av kunstnerkollektivet Sweet and Tender´s co-kuratorer. Desideri var i Oslo senest i juni 2012 hvor hun deltok hun under åpningen av Kunstnerforbundets vårutstilling. Hun har sin base i Amsterdam.

Ion Dumitrescu (RO) har sin bakgrunn fra Den rumenske Nasjonal Ballett, men fortsatte sitt kunstneriske virke i retning samtidsdans i 2004. Han ble tilbudt kunstneropphold ved Academi der Kunste-Berlin og Centre National de Danse-Paris. Dumitrescu utviklet forestillingen ”The way things may” og ved CND-Bukaresti (2007), og presenterte den senere ved Tanz Quartier-Wien (2008). Sammen med Florin Flueras satte han opp ”The Heavy Week” som ble kåret til årets mest innflytelsesrike oppsetning ved CND-B i 2010. Dumitrescu bor og jobber i Bukaresti.
Florin Flueras (RO) er medvirkende i prosjekter som: "Postspectacle", "Presidental Candidacy", "Romanian Dance History" og "Cooperativa Performativa". Flueras prosjekter beveger seg på grensen mellom samtidskunst, performance, aktivisme og politisk teori. Han utforsker kunstens politiske bestanddeler, politikkens kunstneriske bestanddeler, forestillingens makt og maktens forestilling. Flueras er bosatt i Bukaresti.

Manuel Pelmus (RO) har sin danseutdannelse fra Bukaresti, Romania og Hamburger Operaen, Tyskland. I perioden 1998 til 2004 hadde han sin base i Oslo. Pelmus har gjort seg bemerket i Romania og internasjonalt med sine koreografiske arbeider som ”Outcome” (2001), ”Punct Fix” (2004) og ”Preview” (2008). Han var en viktig medvirker i oppbyggingen av CND-Bucuresti fra 2005-2010, og er, sammen med Brynjar Åbel Bandlien og Mihai Mihalcea, initiativtaker til Caminul Cultural i Bukaresti. Manuel Pelmus mottok Berlin Art Prize 2012 av Akademi der Kunste for sin medvirkning til utviklingen av europeisk scenekunst.

Alina Popa (RO) etablerte The Bureau of Melodramatic Research (BMR) i 2009, en uavhengig institusjon
som utforsker hvordan hovedelementene i melodrama virker i politikken i dag. BMR startet Revealing the
Ghirtoiu/Stanescu Archive (2009). Surveying the Gross National Heel (2010) Creative counseling for artists
(2011), forskningsprosjektet Soul of Sustainability (2009-2011) og Radio Prolife (2012). Hun deltok med ”Alpine
Spectacle” under The Heavy Week ved Centrul National al Dansului-Bucuresti (CNDB), den aller første rammen
for ”Postspectacle” praksis. Popa bidrar også i en rekke kollektive prosjekter som ”ArtLeaks”, ”Presidential
Candidacy” og tidsskriftet Bezna.

Ine Therese Berg (NO) er teaterviter fra Universitetet i Oslo og har arbeidet med en rekke tematikker knyttet til norsk og internasjonal scenekunst, som kritiker, kurator, produsent og kunstnerisk konsulent/rådgiver. Berg bidrar i publikasjoner som Norsk teater og Shakespeare tidsskrift samt Morgenbladet, og var medforfatter av boka Scenekunst Nå, (Spartacus, 2005) og redaktør for Program to Perform. Exploring Dance and New Media. (AHO/Danseinformasjonen, 2009). Til daglig er Berg å finne som faglig rådgiver i Danseinformasjonen. www.inetberg.com



Publisert: 13.08.12
     
aid=2326