dramatikkens hus

Aktuelt

Audition

Alternative veier til Operaen

rss Bookmark and Share

Fordypningsverksted i regi av Kristin Norderval med arbeidsmetodene "Deep Listening" og "Viewpoints" 6. -8. november og 11. -16. november (10:00 - 17:00) Trafo og Dramatikkens hus.


Profesjonelle sangere og andre utøvende kunstnere med interesse for ny opera/musikkteater (musikere, skuespillere og dansere) inviteres audition til et verksted på 9 dager i improvisasjon, Deep Listening gehørstrening, og teatermetoden Viewpoints. Interesserte søkere må delta på en prøvespilling for å være med. Initiativtager Kristin Norderval gjør et utvalg blant deltakerne på prøvespillingen. Vi setter grensen på maks 16 deltakere.

Deltageravgift (dekker materialer): 800, -

Søkere bes sende inn en kort, (1/2 side, brev format) begrunnet søknad med CV til: levangmoum@gmail.com
Hvis du har lydfiler hvor du synger kan du legge dem ved i e-posten, evt. inkludere en link til fil.
Frist for å søke: 10. september

Dato for prøvespilling: 18. September, 2013 kl 16:00 - 19:00

16. november finner et åpent seminar med paneldiskusjon om ny opera og politisk scenekunst, samt foredrag, film, og presentasjon av en liten smakebit fra forskningen på verkstedet sted på Dramatikkens hus.

Link til Facebook-side for arrangementet: (her kan du lese mer om prosjektet)

https://www.facebook.com/events/502475886497326/?fref=ts

Kristin Norderval er sanger og komponist, halvt amerikansk (New York), halvt norsk (Oslo) med utdannelse fra USA. Kristins repertoar strekker seg fra renessansesang til downtown-New York-avantgarde. Hun har arbeidet med navn som Pauline Oliveros, Susie Ibarra, Anne LeBaron og Philip Glass.

The New Yorker skrev i 29. april 2013 etter en konsert at the Players Theatre: Kristin Norderval sang her song cycle “Nothing Proved,” based on poems by Queen Elizabeth I, with the accompaniment of the viol consort Parthenia. Although it was a concert piece, it felt like an opera in the making, conjuring in tensely shimmering, computer-enhanced textures the lofty isolation of the subject. A setting of the poem “O Fortune,” which Elizabeth wrote under house arrest during the reign of Queen Mary, rose to a ghostly fury that eclipsed past operatic portrayals of the monarch, from Donizetti to Britten. The female voice has always been opera’s chief vessel of high emotion; something powerful happens when those voices become not just the conduit but also the creative source.

I øyeblikket jobber Kristin fram et nytt verk i samarbeid med NOTAM; en lydinstallasjon for Ultima på Kunstnernes Hus fra 7.-11. sept. 2013:
http://ultima.no/#/program/07-09/kristin-norderval-piano-piano-pianissimo-installasjon

Opptak fra New York av en aria fra hennes ny opera "The Trials of Patricia Isasa"
http://www.youtube.com/watch?v=0oHE57UkE0U

filmportrett av Norderval kan ses her:
http://www.youtube.com/v/YAW5DrpdctM

profil på norsk kan leses her:
http://www.nyttiuka.no/default.aspx?menu=617&id=47621

     
aid=3083