Like viktig med god kunst for barn

Fra venstre Brynjulf Jung Tjønn, Eldrid S. Kvalvik, Mari Moen Holsve, Marta Huglen Revheim og Hanne Hagerup

Det var fem spente vinnere som møttes for aller første gang på Dramatikkens hus onsdag. Forfatter og forlagsredaktør Brynjulf Jung Tjønn, dramatiker Eldrid S. Kvalvik, manusforfatter Marta Huglen Revheim, fantasyforfatter Mari Moen Holsve og forfatter Hanne Hagerup ble tidligere i år valgt ut av hele 75 søkere til barnedramatikk konkurransen.

Nå er de samlet for å få videre oppfølging av tekstene. De fem vinnerne har svært variert bakgrunn og flere av dem skriver scenetekster for første gang. – Jeg har tenkt på dette lenge og er vant til å skrive i bokform, men har aldri hatt selvtillit til å gjøre det før. Denne utlysningen var en mulighet til å få prøve seg, sier Brynjulf Jung Tjønn. Forfatter Mari Moen Holsve er først og fremst kjent for å skrive fantasy-bøker for barn og unge. Nå lover hun å ta med flere overnaturlige elementer inn i teateret. – Det blir en overnaturlig reise inn i psyken vår, sier hun.

– Hvorfor er det viktig å skrive dramatikk for barn?
– Det er den perioden du former deg til den du skal bli. De kunstneriske inntrykkene du får som barn husker du hele livet. Jeg har ikke skrevet for teateret før, men jeg har vokst opp med barneteater og ønsker å skape slike øyeblikk selv, sier Mari Moen Holsve. – Jeg vokste opp på en liten gård på Vestlandet og trengte selv å vite at det fantes en verden utenfor, sier Brynjulf Jung Tjønn. – Litteraturen var en måte å komme inn i denne på. Nå ønsker jeg å skape tilsvarende for de som vokser opp i dag. God kunst for barn kan bety veldig mye, sier han. Eldrid S. Kvalvik er enig. – Det er like viktig å skrive for barn som for voksne, poengterer hun.